Postorderbedrijven 2.0: push shopping

Postorderbedrijven die je elke week een pakketje sturen zijn een stuk minder populair geworden sinds de vlucht van e-commerce, je kunt nu immers bestellen wat je maar wilt en hebt de keuze uit duizenden websites en miljoenen producten binnen een druk op de knop. Volgens onderzoek van Google (gevonden via thinkwithgoogle.com) blijkt daar toch een kleine tegenbeweging plaats te vinden, en kunnen we een revival verwachten van postorderdiensten.

Serendipiteit en push shopping
Dit alles heeft te maken met het fenomeen “serendipiteit”, wat zoveel betekent als het verrast worden door iets wat je onverwachts tegenkomt. Toen ik nog voor een uitgever van kranten werkte kwam deze term iedere keer weer naar voeren in onderzoek naar waarom mensen een krant lezen: je komt vaak onverwachts een leuk artikel tegen tijdens het bladeren. Iets waarvan je eigenlijk nog niet wist dat je het wilde lezen, zo werkt dat soms ook met shoppen en daar speelt deze nieuwe generatie postorderbedrijven op in: push shopping. Net als bij de inmiddels zeer populaire dagaanbiedingen spelen een aantal Amerikaanse websites slim in op het concept dat je soms niet echt weet wat je wilt kopen, maar best verrast wilt worden door een goed aanbod. Aleen bij de websites waar ik het nu over heb neem je een abonnement op producten binnen een bepaalde niche.

Een paar voorbeelden:
Manpacks: Een website waar je een abonnement kunt nemen op onderbroeken, sokken en scheermesjes. Praktisch, en volgens de makers houd je zo meer tijd over “to slay dragons”. En de onderbroeken zijn ook nog eens 100% “Girlfriend approved”, altijd handig 🙂

Birchbox: Hier abonneer je je op een maandelijks pakketje met beautyspullen voor $10 per maand. Gezien de populariteit van weblogs zoals beautygloss kan dit concept 1:1 naar de Nederlandse markt vertaald worden (of misschien moet zij dit zelf gaan doen).

Turntable kitchen: Deze website waar geschreven wordt over muziek en lekker eten heeft ook een eigen box gemaakt die je maandelijks thuisbezorgd kunt krijgen. Ze noemen het zelf “a curated food and music discovery experience”. Leuk toch voor $25 per maand :).

Meta postorderbedrijf: Member.ly
Het ultieme idee vind ik Memberly, een website die je helpt bij het gemakkelijk opzetten van je eigen postorderbedrijfje. Slim bedacht! Een voorbeeld van een website die Member.ly gebruikt is Steepster, een community voor theeliefhebbers. Je kunt je via Member.ly abonneren op een maandelijkse selectie van theevarianten die ook worden gerecenseerd op Steepster: Steepster Select.

Wat is er dan zo anders aan deze diensten dan bijvoorbeeld Readers Digest?
Vooral het feit dat je meestal echt niet weet wat je krijgt, het verrassingseffect dus, is vernieuwend. Ook gaat het vaak om “niche-communties en -producten“, een trend waar ik hier eerder al eens over schreef. Tot slot doen de meeste van deze websites echt hun best om te leren wat je leuk vindt. Het feit dat de diensten volledig online verkocht en getracked worden maken het dat de producenten heel veel informatie krijgen over het gebruik en de populariteit van de afgenomen producten. Best wel handige informatie voor marketeers..

2 reacties op “Postorderbedrijven 2.0: push shopping

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *