Datavisualisatie van IBM toegepast door New York Times

Mattoquai.nl gevisualiseerd via Wordle

Steeds vaker zie je voorbeelden van datavisualisatie toegepast op internet, het bekendste voorbeeld hiervan is de tagcloud. IBM heeft een erg leuke speelomgeving opgezet met allerlei vormen van datavisualisatie: Many Eyes. Gebruikers kunnen hier zelf bestanden (data-sets) uploaden waarmee allerlei visuele applicaties kunnen worden gevuld.

Het doel van de onderzoeksgroep binnen IBM die Many Eyes heeft opgezet (De ‘Collaborative User Experience research group‘) is het democratiseren van data en het stimuleren van sociale data analyse. Dat klinkt me wel weer wat moraliserend-web2.0-wereldverbeterend-activistisch in de oren (een beetje murw geslagen door te veel van dit soort taal bij Reboot10 dit jaar…), maar de mogelijkheden zijn zeker gaaf. Een leuk voorbeeldje van het Many Eyes weblog is de visualisatie van een debat tussen Obama en McCain (conclusie: ze noemen vooral elkaars naam :). Een ander voorbeeld van datavisualisatie is Lastgraph, waar je visueel inzicht krijgt in de muzikale voorkeuren van Last.fm gebruikers.

Nu las ik afgelopen week dat de New York Times ook aan de slag gaat met datavisualisatie, goed idee! Nieuws leent zich volgens mij uitstekend voor visualisatie. Je ziet in verkiezingstijd al vaak fraaie interactieve infographics verschijnen, maar met dit soort tools kan het allemaal nog veel uitgebreider en gedetailleerder. Het leuke is dat het ook nog eens weinig redactionele inspanning vereist, je kunt bezoekers van je website vragen om data te uploaden en combineren. Een beetje knutselen zoals bij Yahoo Pipes dus. De mogelijkheden zijn legio, nu nog een API!

PS: Bovenaan de pagina een afbeelding van mattoquai.nl gegenereerd vanuit Wordle, de woorden ‘Waar’, ‘Via’ en ‘Gevonden’ blijk ik nogal vaak te gebruiken zo te zien..

Een reactie op “Datavisualisatie van IBM toegepast door New York Times

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *