De “IRL Fetish”, een hang naar offline

Tijdens vakanties probeer ik vaak zo offline mogelijk te leven de laatste jaren, omdat ik normaal gesproken zo’n beetje 24u per dag online ben via iPhone, laptop en andere devices. Elk jaar wordt dit een beetje moeilijker, want internet is overal dichterbij dan ooit (Wifi vind je op de meest afgelegen plekken) en online gaan is vaak ook gewoon handiger op vakantie dan een dikke gids meenemen waar toch net niet alles in staat. Nu geldt dit ook een beetje voor het dagelijks leven buiten vakanties: ongemerkt word ik steeds een beetje meer afhankelijk van digitale diensten. Sinds een jaar of 2 gebruik ik mijn Spotify account i.c.m. mijn Sonos en luister daarom ook thuis alleen nog maar gestreamde muziek. Verder heb ik wegens de nu eindelijke goede prijs-kwaliteit verhouding ook onlangs een e-reader gekocht (lees hier een serie artikelen over mijn afstudeeronderzoek van 8 jaar geleden over deze aparaten) en koop ik mijn boeken van nu af aan via de Kindle store of elders online.

En is dat erg..?

En is het niet gewoon goed voor je om af en toe helemaal offline te zijn?

…Lees verder

Postorderbedrijven 2.0: push shopping

Postorderbedrijven die je elke week een pakketje sturen zijn een stuk minder populair geworden sinds de vlucht van e-commerce, je kunt nu immers bestellen wat je maar wilt en hebt de keuze uit duizenden websites en miljoenen producten binnen een druk op de knop. Volgens onderzoek van Google (gevonden via thinkwithgoogle.com) blijkt daar toch een kleine tegenbeweging plaats te vinden, en kunnen we een revival verwachten van postorderdiensten.

…Lees verder

Do it like a pro! Kwaliteit als hobby

Ik zie een trend: steeds meer mensen kiezen voor kwaliteit als hobby. Daarmee bedoel ik eigenlijk dat mensen (die het geld kunnen missen uiteraard) er steeds vaker voor te lijken kiezen om voor hun hobby of favoriete vrijetijdsbesteding alle spullen te kopen die een professional ook heeft. Zelfs als je eigenlijk ook een professional moet zijn om er goed mee om te kunnen gaan…

;

 

 

 

 

 

De grote aanjager? Internet!

Dit zal voor een groot deel natuurlijk komen omdat producten steeds verder worden doorontwikkeld en dat daardoor kwaliteitsproducten makkelijker bereikbaar wordenvoor massaconsumptie, maar ik denk dat er ook echt een achterliggende trend te ontdekken is.

…Lees verder

Kleinschalig is zalig

De laatste weken/maanden wordt er heel veel geschreven over de (mogelijke) beursgang en de bijbehorende waarde van grote internetbedrijven als Facebook, Groupon en LinkedIn. Daarbij gaat het uiteraard ook over welke betekenis deze bedrijven hebben, en hoe die waarde bepaald wordt. Dat heeft uiteindelijk naast omzet en winst alles te maken met aannames over toekomstig gebruik van de producten van deze bedrijven en daar wil ik het even over hebben. Mijn aanname is namelijk: kleinschalig is zalig. Wat ik daar mee bedoel zal ik proberen uit te leggen in dit artikel.

Facebook en Twitter gebruik ik zelf nu een jaar of 4 behoorlijk intensief, Linkedin ook zoiets maar minder intensief. Tot een jaar of 2 geleden zat Hyves ook nog in de mix, maar samen met Twitter en Facebook werd dit al snel het 3e wiel aan de wagen. Hoewel ik meer een fervent Twitterfan ben dan fan van Facebook, kan ik het laatste jaar gewoon niet meer om Facebook heen: vrijwel iedereen in mijn directe omgeving gebruikt het. Mijn Facebook Wall op een gemiddelde dag is meestal een mix van vrolijke foto’s, vakantiefoto’s, grappige filmpjes, statusupdates van bijzondere prestaties die mensen geleverd hebben, links naar opmerkelijke nieuwsberichten, af en toe wat PR voor eigen bedrijf en berichten over wie met wie vriendjes is geworden of een nieuwe profielfoto heeft. Alles bij elkaar vooral borrelpraat, best leuk om te lezen (vooral de reacties) maar wel te veel om echt goed bij te houden.

…Lees verder

Feedback forums via Uservoice en Getsatisfaction

 Je ziet het steeds vaker verschijnen, met name op allerlei -vooral nieuwe- websites: het feedback-labeltje aan de zijkant:

label2label2

Een tijdje heb ik ze genegeerd, maar na een presentatie van een collega over Uservoice wil ik het hier toch graag even delen: dit zijn handige labeltjes! Websites zoals Uservoice.com en Getsatisfaction.com bieden -verstopt achter de labeltjes- een soort van website-plugins aan, waarmee je heel gemakkelijk een soort van mini-forum op kunt zetten die ook nog eens grotendeels onderhouden wordt door je bezoekers. Het mooie van deze kleine forums is vooral dat mensen -beperkt- kunnen stemmen op suggesties die gedaan worden, waardoor bij voldoende deelnemers de echt goede ideeen wel naar boven komen drijven.

Hieronder een voorbeeldje, maar het beste kun je de dienst zelf eens bekijken. Een van de websites die gebruik maakt van Uservoice is Soocial.com, waar ik onlangs een artikeltje over schreef.

uservoice