Waarom podcasts in Zweden wel mainstream zijn geworden

Ik luister vaak en graag naar podcasts, ook professioneel gezien heb ik interesse in dit medium. Al meer dan 12 jaar werk ik in de mediasector, en vorig jaar bedacht en initieerde ik bij BNR het Expert Podcast netwerk. Inmiddels woon en werk ik sinds september vorig jaar in Stockholm in Zweden, bij mediareus Schibsted.

In de meest recente aflevering van Numrush, een podcast van Elger van der Wel, was Botte Jellema (eeuw van de amateur) te gast en ging het over de staat van podcasting in Nederland. Zij wierpen een aantal vragen op die mij triggerden om te proberen een antwoord te geven, dat doe ik in deze blog. Daarbij ging het er met name om waarom podcasts het nu zo goed doen in Zweden, vergeleken met Nederland. Komt ie!

podcasting in nederland en zweden …Lees verder

Ik denk nrc en ik vind Marktplaats

Onlangs kwamen twee door mij geliefde merken met een nieuwe reclamecampagne met bijbehorende slogan: NRC (mijn vorige werkgever) met het thema ‘ik denk’, Marktplaats (mijn huidige werkgever) met ‘ik vind’. Je zou bijna denken dat ze allebei ‘short-slogan-expert’ KesselsKramer hebben ingehuurd (van BEN en het alweer gestopte DAG), maar NRC werkt met designbureau Thonik en Marktplaats met Brand New Telly.

Ik ga in dit artikel vooral even in op de campagne van nrc (als ik het goed begrijp niet meer met hoofdletters geschreven, net als nrc.next), aangezien die van Marktplaats nog in de ‘teasende’ fase zit. Later ongetwijfeld meer over ‘ik vind’.

ik denk nrc

ik denk >
De slogan en bijbehorende campagne vertegenwoordigen zo te zien de hele nrc-nieuwsportfolio: nrc, nrcnext.nl en nrc.nl. Waarom nrcnext.nl er niet als ‘subbrand’ bij staat wordt me nog niet duidelijk, maar blijkbaar wordt deze website niet als apart nrc-label gezien (of het past niet mooi allemaal op een regel, kan ook 😉 ). Dat nrc.nl wel als (sub)merk gezien wordt heb ik zelf altijd wat vreemd gevonden, maar vooruit. Overigens is de onlangs opnieuw gelanceerde webshop van nrclux.nl niet meegenomen in de campagne.

Dat er een eenduidige huisstijl is gemaakt voor de ‘nrc-portfolio’ lijkt me een goed idee. Hoe dit echter verder zal worden uitdragen en wat voor invloed dit zal hebben op de merkidentiteit van de submerken NRC Handelsblad en nrc.next vraag ik me nog af. Ik vind (ontkom er niet aan deze term hier ook te gebruiken 🙂 ) deze beide merken heel verschillend, met een duidelijke eigen doelgroep en identiteit. Ik ben benieuwd hoe hier rekening mee wordt gehouden (of niet) in toekomstige campagnes van NRC Media. Wordt ‘ik denk’ straks ook gebruikt in alle reclameuitingen voor nrc.next?
De beide websites nrcnext.nl en nrc.nl hebben het nieuwe logo (de guillemet) in ieder geval al wel doorgevoerd als beeldmerk, de lux is dus verdwenen van nrc.nl en de rode punt van nrcnext.nl.

logo
Over dat nieuwe logo gesproken: de ‘guillemet’ wordt al 10 jaar gebruikt door Marktplaats in het logo, alleen dan met een extra streepje er onder. Ik vind het het allemaal wel heel toevallig worden 🙂
Marktplaats logo

Dan nu over de slogan ‘ik denk’: op het nextblog staan al flink wat meningen verzameld, de meesten niet zo positief. Een van de dingen die gezegd wordt waar ik het wel mee eens ben is dat de slogan een beetje elitair overkomt, maar ja dat is het doorsnee lezerspubliek van NRC Handelsblad nou eenmaal ook een beetje. Toch vind ik ‘m wel sterk, zeker in combinatie met de fraai uitgevoerde animaties. Een simpele maar wel multi-toepasbare slogan, kan voor leuke uitvoeringen gaan zorgen.

Eindoordeel?
Daar is het nog te vroeg voor, ik ben zoals gezegd erg benieuwd wat er nu verder gaat gebeuren met de branding van alle nrc-merken. Ben ook benieuwd of de in de basis krachtige campagne wordt doorgevoerd of naast bestaande branding zal worden gebruikt. Verder ben ik benieuwd hoe ik zelf ‘ik denk’ en ‘ik vind’ ga combineren :).
Nieuwe slogan voor mattoquai.nl: Ben benieuwd?

Voetnoot bij dit artikel:
Ik heb zoals gezegd bijna 3 jaar bij nrc gewerkt, waar ik als productmanager (online) onderdeel uitmaakte van het team dat nrc.next als nieuw merk in de markt heeft gezet. De -prijswinnende- campagne die destijds gebruikt werd voor de introductie had als thema ‘What’s next?‘. Dit ontwikkelde zich later naar ‘I am next‘ en nu dus wellicht verder?

Datavisualisatie van IBM toegepast door New York Times

Mattoquai.nl gevisualiseerd via Wordle

Steeds vaker zie je voorbeelden van datavisualisatie toegepast op internet, het bekendste voorbeeld hiervan is de tagcloud. IBM heeft een erg leuke speelomgeving opgezet met allerlei vormen van datavisualisatie: Many Eyes. Gebruikers kunnen hier zelf bestanden (data-sets) uploaden waarmee allerlei visuele applicaties kunnen worden gevuld.

Het doel van de onderzoeksgroep binnen IBM die Many Eyes heeft opgezet (De ‘Collaborative User Experience research group‘) is het democratiseren van data en het stimuleren van sociale data analyse. Dat klinkt me wel weer wat moraliserend-web2.0-wereldverbeterend-activistisch in de oren (een beetje murw geslagen door te veel van dit soort taal bij Reboot10 dit jaar…), maar de mogelijkheden zijn zeker gaaf. Een leuk voorbeeldje van het Many Eyes weblog is de visualisatie van een debat tussen Obama en McCain (conclusie: ze noemen vooral elkaars naam :). Een ander voorbeeld van datavisualisatie is Lastgraph, waar je visueel inzicht krijgt in de muzikale voorkeuren van Last.fm gebruikers.

Nu las ik afgelopen week dat de New York Times ook aan de slag gaat met datavisualisatie, goed idee! Nieuws leent zich volgens mij uitstekend voor visualisatie. Je ziet in verkiezingstijd al vaak fraaie interactieve infographics verschijnen, maar met dit soort tools kan het allemaal nog veel uitgebreider en gedetailleerder. Het leuke is dat het ook nog eens weinig redactionele inspanning vereist, je kunt bezoekers van je website vragen om data te uploaden en combineren. Een beetje knutselen zoals bij Yahoo Pipes dus. De mogelijkheden zijn legio, nu nog een API!

PS: Bovenaan de pagina een afbeelding van mattoquai.nl gegenereerd vanuit Wordle, de woorden ‘Waar’, ‘Via’ en ‘Gevonden’ blijk ik nogal vaak te gebruiken zo te zien..